Știi ce poate face cu adevărat teleobiectivul tău? - Bogdan Dodan: Destination Wedding Photographer
7228
post-template-default,single,single-post,postid-7228,single-format-standard,bridge-core-2.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-21.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-6,elementor-page elementor-page-7228

Știi ce poate face cu adevărat teleobiectivul tău?

Din echipamentul unui fotograf, teleobiectivul nu trebuie să lipsească niciodată. Motivul este evident: fotografierea cu teleobiectiv este foarte distractivă, dar, mai presus de toate, deschide noi orizonturi fotografice.

În acest articol îți voi explica:

  • ce este un teleobiectiv
  • care sunt efectele vizuale ale unui teleobiectiv
  • în ce situații este recomandat să folosești un teleobiectiv
  • defectele teleobiectivelor

 

La sfârșitul acestui articol vei găsi și câteva „sfaturi pentru cumpărături”. Analizând și prețurile, vei descoperi că nu trebuie neapărat să îți vinzi un rinichi pentru a cumpăra un teleobiectiv. Dimpotrivă, unele modele au un raport calitate/preț foarte interesant.

Ce este un teleobiectiv?

Teleobiectivul este un anumit tip de obiectiv care are o distanță focală mai mare decât obiectivele normale. Prin convenție, teleobiectivele sunt definite ca toate acele obiective cu o distanță focală mai mare de 60 mm.

Pentru a fi mai precis, între 60mm și 135mm sunt definite ca teleobiectiv mediu, între 135mm și 300mm vorbim despre teleobiective, în timp ce obiectivele de peste 300mm sunt definite ca super teleobiectiv.

Desigur, există teleobiective fixe sau zoom. Cele cu zoom au o distanță focală variabilă într-un interval (de exemplu 70-200mm). Pe de altă parte, cele fixe au o singură distanță focală.

Care sunt efectele vizuale ale unui teleobiectiv?

Distanța focală accentuată a teleobiectivelor are consecințe vizuale foarte speciale. Aceste consecințe îți permit să obții imagini care sunt foarte diferite de cele pe care le poți obține de obicei cu lentile „normale”.

În acest paragraf voi lista și explica în detaliu efectele vizuale obținute cu un teleobiectiv.

Teleobiectivul mărește și comprimă distanțele

Încep cu efectul cel mai vizibil al unui teleobiectiv pe care probabil îl știi deja: mărirea. Când montezi un teleobiectiv pe cameră, subiecții apar imediat mai aproape de tine. Este ca și cum ai folosi un telescop.

În realitate, dacă te uiți mai atent, acest efect aduce și el o altă caracteristică. Distanțele dintre toate elementele din scenă par, de asemenea, reduse. Tradus: elementele scenei par mai apropiate unele de altele.

În acest fel, reduci efectul de profunzime de câmp, ceea ce face ca obiectele mai apropiate să apară mai mari decât obiectele îndepărtate. Cu teleobiectivul, obiectele îndepărtate par mai mari decât apar cu ochiul liber.

Deci, cu teleobiectivul poți schimba relațiile dintre obiecte pe diferite planuri din scenă. Poți face interacțiuni mai puternice între elemente care anterior erau foarte puțin sau deloc legate.

De exemplu, poți face o persoană din prim-plan să pară extrem de mică în comparație cu un munte sau o clădire din fundal, creând un sentiment de angajament.

Sau, doi oameni îndepărtați unul de celălalt, care, prin urmare, au dimensiuni și importanță diferite cu ochiul liber. Datorită distanțelor focale lungi, pot părea mai apropiați unul de celălalt și, prin urmare, se creează o relație.

Această compresie oferă de asemenea mai multă rezistență aspectului grafic și geometric al liniilor din fotografie. Prin adunarea diferitelor elemente, liniile se intersectează în moduri noi și pot fi foarte utile pentru întărirea compoziției și crearea de jocuri abstracte interesante.

Teleobiectivul este o armă secretă pentru fundalul neclar

Obținerea unui fundal neclar este una dintre cele mai mari griji ale fotografilor începători. În cadrul cursului experiențial explicam cursanților mei despre cum se poate obține un fundal plăcut de neclar, acel efect de bokeh. Au aflat acolo că distanța focală este un factor determinant pentru a obține acest efect minunat.

Distanțele focale mai mari reduc adâncimea câmpului și, prin urmare, măresc neclaritatea. Cu alte cuvinte, teleobiectivele te ajută să obții un fundal neclar.

Evident, cu cât este mai mare distanța focală, cu atât adâncimea câmpului este mai profundă, cu atât crește mai mult neclaritatea. Într-adevăr, atunci când depășești distanța focală echivalentă de 200 mm (chiar și mai mică), devine dificil, dacă nu imposibil, să obții o scenă clară de la prim-plan la fundal, mai ales dacă fundalul este destul de îndepărtat.

Estomparea este un instrument creativ care poate fi folosit pentru a crea o atmosferă eterică într-o fotografie, dar mai ales pentru a izola subiecții. Deci, consideră teleobiectivele ca instrumente pentru izolarea subiecților.

Când vezi o fotografie tipic sportivă, acțiunea unui joc sau a unei sărbători, în care subiectul este bine definit pe un fundal uniform încețoșat, fii sigur că a fost utilizată o distanță focală foarte lungă (deoarece adesea fotograful trebuie să fie la zeci de metri de subiect).

Mai puțin fundal, mai puțină confuzie, mai puțină dificultate

O altă consecință foarte importantă a utilizării unui teleobiectiv este reducerea unghiului de vedere. Practic, teleobiectivul reduce raza de vizualizare.

Deci, o porțiune mai mică din fundal este inclusă în fotografie. Știi, un fundal rău poate distruge o fotografie. În consecință, un fundal mai restrâns reduce numărul de variabile de luat în considerare.

Din acest punct de vedere limitat, utilizarea unui teleobiectiv face fotografierea puțin mai ușoară: cel puțin minimizezi timpul în care te gândești la fundal. Desigur, asta nu înseamnă că teleobiectivul este o scurtătură pentru a face fotografii grozave cu mai puțin efort.

Reducerea elementelor din fundal este o altă modalitate excelentă, împreună cu neclaritatea, de a acorda mai multă importanță subiecților din prim-plan. Cu cât există mai puține lucruri în cadru, cu atât lucruri prezente câștigă mai multă importanță.

Evident, dacă, pe de altă parte, ai nevoie de o vedere foarte largă, cum ar fi într-o fotografie de peisaj, sau pentru a oferi context în jurul subiectelor principale, un unghi mic de vedere devine un dezavantaj și nu un avantaj.

În ce situații este recomandat să folosești un teleobiectiv?

Acum, cunoscând mai bine rezultatele utilizării unui teleobiectiv, înțelegi că poate fi deosebit de util să-l utilizezi în anumite situații.

Desigur, acestea sunt linii directoare, vei găsi întotdeauna un fotograf care creează imagini superbe folosind distanțe focale la care nu te aștepți.

Portret

Practic, toate particularitățile unui teleobiectiv sunt necesare în fotografia de portret:

  • compresia distanțelor comprimă și spațiile dintre elementele feței. Ochii și urechile sunt mai apropiate între ele decât atunci când se utilizează un unghi larg, iar nasul nu este mărit. În acest fel, fața are un aspect mult mai plăcut;
  • neclaritatea permite ca subiectul principal să fie perfect izolat, precum și să creeze o nuanță de neclar decisiv artistică în jurul său;
  • unghiul de vedere mai mic îndepărtează spațiul care ar putea distrage și concentrează toată atenția asupra subiectului prezentat.

În mod tradițional, distanța focală preferată pentru portrete este de 85 mm (exemplul imaginii de mai sus), montat pe un aparat foto full-frame. Există obiective cu distanță focală fixă de 85 mm care oferă rezultate excepționale.

Alegerea distanței focale depinde, de asemenea, foarte mult de cât de mult din corpul subiectului dorești să capturezi. De multe ori m-am găsit foarte atras de efectul obținut folosind un 135mm doar pentru portretele de aproape ale feței. Face niște cadre nemaipomenite!

Fotografie de natură

Când dorești să fotografiezi animale mici și mari în habitatul lor natural, nu te poți apropia atât de mult. Aici, cu siguranță, teleobiectivul devine un instrument util tocmai pentru că îți permite pur și simplu să te apropii de subiecți fără a fi nevoie să o faci fizic.

În acest gen fotografic, sunt frecvent întâlnite așa-zisele super tele: lentile focale fixe gigantice, de la 300, 400 (rezultatul în fotografia de mai sus), 500 mm (sau chiar mai mult), cu o deschidere maximă foarte largă. Aceste tunuri adevărate îți permit să poziționezi bine ascuns și să fotografiezi animale de la distanță, fără să le deranjezi, sau să le înfurii.

Fotografie sportivă și de acțiune

Dacă te uiți pe margine în timpul unui meci de fotbal sau al multor alte sporturi, vei vedea mulțimi de fotografi înarmați cu tunuri similare celor pe care le-am menționat mai sus pentru fotografia de natură. De fapt, chiar și în acest caz există adesea lentile de 300 mm sau mai mult.

Datorită acestor teleobiective extrem de lungi, fotografii sunt capabili să facă portrete apropiate ale sportivilor aflați la zeci de metri distanță.

În plus, lungimea focală lungă, combinată cu o deschidere maximă mare, îți permite să estompezi uniform fundalul, creând acele imagini spectaculoase și puternice pe care le poți vedea pe coperțile revistelor sportive.

În fotografia de acțiune, poți include și fotografii la concerte. În aceste cazuri vei vedea mai des că sunt folosite 70-200 mm decât un super tele lung și greu. De fapt, fotografii de concert au nevoie de o anumită mobilitate și pot fi mai aproape de subiecții lor în comparație cu fotografii sportivi.

Fotografie macro

Folosirea unui teleobiectiv pentru macro fotografie este poate necorespunzătoare. Adevăratul obiectiv macro are caracteristici foarte specifice, despre care îți voi spune mai multe prin alt articol.

Cu teleobiectivele, totuși, poți „simula” un efect macro. Mai ales atunci când dorești să fotografiezi subiecte precum insectele, care ar scăpa dacă te vei apropia prea mult. În acest caz, fotografierea de departe cu un teleobiectiv poate fi o alternativă excelentă.

Defecte ale teleobiectivelor

Până acum ți-am spus despre cum și când să folosești teleobiectivele. Cu toate acestea, există situații în care un teleobiectiv poate fi inconfortabil sau inadecvat.

În primul rând, fiind în general mai lungi, teleobiectivele sunt și mai voluminoase și mai grele. Pentru fotografia de călătorie, de exemplu, devin foarte incomode.

În al doilea rând, amintește-ți întotdeauna că pentru a evita estomparea, viteza obturatorului trebuie să fie cel mult egală cu inversul distanței focale echivalente.

De exemplu, dacă tragi la 400 mm, timpul de siguranță devine 1/400. În situații cu lumină slabă, poți avea unele probleme. Te poți salva dacă ai un obiectiv stabilizat, dar nu toată lumea are această opțiune.

În plus, teleobiectivele sunt foarte scumpe, mai ales dacă au o deschidere minimă a diafragmei foarte largă.

Filtrele pentru teleobiective sunt, de asemenea, mai scumpe. De fapt, diametrul filtrului în acest caz trebuie să fie mai mare și acest lucru duce la o creștere a prețului.

Sfaturi pentru achiziție

În această ultimă secțiune îți voi prezenta câteva teleobiective, fixe și zoom, atât pentru reflex cât și pentru mirrorless. Unele sunt mai ieftine, în timp ce altele sunt cam scumpe.

Tu vei investi în funcție de bugetul disponibil.

Teleobiective economice

Canon EF-S 55-250mm

Obiectiv mai vechi, dar raportul calitate / preț este și astăzi excelent.

Noile modele au, de asemenea, un stabilizator de imagine. Acest lucru îți permite să „riști” un timp de expunere mai mic chiar și la distanța focală maximă. Poate fi utilizat numai pe formatul Canon APS-C.

Nikon AF-S DX 55-200

În comparație cu Canon, Nikon AF-S DX 55-200 are o gamă focală mai mică (până la maximum 200mm), dar are mai multe avantaje. În primul rând este foarte ușor (doar 300 de grame, una dintre cele mai ușoare din categorie). În plus, are o distanță minimă de focalizare de numai 32cm. Deci, este, de asemenea, foarte potrivit pentru macro fotografie.

Tamron AF 70-300mm

Acesta este un alt obiectiv teleobiectiv ieftin, dar de bună calitate. Are o gamă focală care pe un format mic atinge echivalentul a până la 450 mm. Un raport de mărire foarte ridicat, potrivit în special pentru fotografia de natură.

Prețul Tamron AF 70-300mm este foarte accesibil. Acest lucru îl face ideal pentru cei care abia încep și doresc să încerce ceva nou, fără a investi sume mari.

Există o versiune pentru Canon și una pentru Nikon

Nikkor AF-P DX 70-300MM F / 4.5-6.3

Nikkor AF-P DX 70-300MM F / 4.5-6.3 este un telezoom entrylevel de la Nikon. Este deosebit de apreciat pe site-urile de recenzii pentru calitatea sa excelentă. De fapt, costă puțin mai mult decât ceilalți „concurenți”, dar este totuși un raport calitate / preț foarte bun. Este stabilizat, dar potrivit numai pentru SLR-urile Nikon cu format APS-C.

Canon EF 85mm 1.8

Canonist fiind, acesta a fost și este unul dintre obiectivele mele preferate din toate timpurile. Costul este accesibil, dar calitatea este comparabilă cu lentilele din seria L, mult mai scumpe.

Distanța focală nu este împinsă în mod deosebit, deci oferă tot ce este mai bun în special în fotografia de portret. Canon EF 85mm 1.8 este potrivit atât pentru senzorii full frame, cât și pentru senzorii APS-C de format mic.

Teleobiective scumpe

Canon EF 70-200mm

Există două versiuni ale acestui teleobiectiv: Canon EF 70-200mm f / 4 și „fratele mai mare”, Canon EF 70-200mm f / 2.8, mult mai scump.

Calitatea optică a ambelor este incontestabilă, dar prețul versiunii f / 2.8 este cu adevărat important. Cu toate acestea, acesta este topul absolut în domeniul teleobiectivelor destinate utilizării profesionale. Top, de asemenea, în ceea ce privește greutatea și dimensiunile.

Sigma 135mm f / 1.8

Un obiectiv scump este de obicei sinonim cu o calitate optică excelentă. Acesta este cazul Sigma 135mm f / 1.8, unul dintre cele mai bune obiective pe piață.

Acest teleobiectiv combină distanța focală de 135 mm cu o deschidere maximă foarte largă. Acest lucru îi permite să obțină o adâncime de câmp foarte mică și o estompare foarte frumoasă. Dacă nu ai o problemă bugetară, mergi direct după el.

Tamron SP AF 70 – 200mm F / 2.8

Printre obiectivele scumpe am spus puțin mai sus despre Canon 70 – 200. Acesta de la Tamron este o alternativă excelentă, de foarte bună calitate, la un cost ceva mai accesibil. Tamron SP AF 70 – 200mm F / 2.8 este disponibil nu numai pentru Canon, ci și pentru Nikon, Pentax și Sony. Și aici, are o greutate importantă: 1,3 kg.

Canon EF 400mm f / 5.6L USM

Dacă aveți nevoie de un super teleobiectiv, Canon EF 400mm f / 5.6 este cu siguranță vârful clasei. Este deosebit de potrivit pentru fotografia sportivă deoarece, pe lângă faptul că are o distanță focală deosebit de mare, este și foarte luminos. De fapt, o diafragmă f / 5.6 pentru un super-teleobiectiv de această magnitudine este foarte mare. Excelent pentru fotografie în sălile de sport.

Concluzii

Teleobiectivele îți permit să realizezi un tip de fotografie complet diferit de cel cu care ești obișnuit. În afară de diferențele optice, despre care ți-am spus pe larg în articol, se schimbă și modul de fotografiere.

Folosind un teleobiectiv, de fapt, ai o rază de acțiune mult mai largă decât de obicei, chiar și fără a te deplasa prea mult. Acesta este un avantaj, dar și un dezavantaj.

De fapt, teleobiectivul îți permite să „mărești” și să apropii scena, dar să nu variezi punctul de vedere. În consecință, poți fi penalizat pentru aspectul creativ.

Pe de altă parte, însă, utilizarea teleobiectivului este absolut esențială în toate acele situații în care nu te poți apropia prea mult de scenă (sporturi, evenimente, fotografie de natură).

Înainte de a achiziționa un teleobiectiv, ia în considerare un alt aspect fundamental, și anume formatul senzorului aparatului tău. De fapt, distanța focală a lentilelor este întotdeauna referită la cadru complet (full frame).

Dacă aparatul tău are un format mic (APS-C sau 4/3), trebuie să multiplici distanța focală a obiectivului cu factorul de crop. Dacă acest lucru nu îți este clar, caută pe internet cum influențează factorul de crop. În viitorul apropiat voi face un articol și despre acesta.

Sfatul meu este să începi prin a investi puțin. Ar trebui să încerci mai întâi să înțelegi cât de mult îți va face plăcere să fotografiezi de departe. Dacă vrei să profesezi sau o faci doar ca un hobby. Dacă găsești un prieten dispus să îți împrumute unul, chiar mai bine. Abia atunci poți decide dacă vrei să investești sau nu o parte mare din bugetul tău.

Tu ai un teleobiectiv? Care sunt rezultatele tale? Scrie-mi la [email protected] și arată-mi ce ai reușit să faci cu teleobiectivul tău.

Dacă ești nou în lumea fotografiei, te invit să participi la cursul gratuit.

Dă CLICK aici! Vei învăța cum să folosești aparatul foto în modul manual și multe alte aspecte de care trebuie să ții cont pentru a deveni un bun fotograf.

Ține legătura cu mine prin social pentru ultimele noutăți!

Bogdan Dodan - fotograf, antreprenor și autor de cursuri online - CEO Dodan Academy

No Comments

Post A Comment