O viață în fotografii - Steve McCurry - Bogdan Dodan: Destination Wedding Photographer
5515
post-template-default,single,single-post,postid-5515,single-format-standard,bridge-core-2.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-21.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-6,elementor-page elementor-page-5515

O viață în fotografii – Steve McCurry

“Ceea ce este important pentru munca mea este imaginea individuală. Fotografiez povești în expediții și, desigur, trebuie să fie puse împreună în mod coerent. Dar ceea ce contează cel mai mult este faptul că fiecare imagine este pe cont propriu, are propriul loc și propriul sentiment.” – Steve McCurry.

Steve McCurry a fost una dintre vocile importante ale fotografiei contemporane pentru mai bine de 30 de ani, cu zeci de reviste și coperți de carte, peste o duzină de cărți și nenumărate expoziții în lumea întreagă sub numele său.

Fotojurnalistul american, cunoscut pentru fotografiile sale vibrante, s-a născut în 1950 în Philadelphia și a studiat cinematografia la Universitatea de Stat din Pennsylvania. A lucrat timp de doi ani la un ziar local, iar după mai mulți ani de activitate pe cont propriu, face prima călătorie în India din nenumăratele care vor urma. Călătorind cu un sac de haine și unul de filme, McCurry explorează țară cu aparatul foto. În India a învățat să observe viața și să aștepte. „Dacă aștepți, oamenii vor uita de aparatul tău de fotografiat și își vor deschide sufletul pentru o imagine.”, spunea McCurry.

După mai multe luni de călătorie trece granița în Pakistan unde întâlnește un grup de refugiați din Afganistan. Aceștia îl trec fraudulos granița în țară lor tocmai înainte de invazia sovietică din 1979 când deja era închis accesul tuturor jurnaliștilor occidentali. Îmbrăcat într-o mantie tradițională afgană numită garb, cu barbă, având toate filmele ascunse și cusute în interiorul hainelor sale, petrecând săptămâni alături de mujahedini, McCurry a adus lumii întregi primele imagini ale conflictului din Afganistan, punând în vârful catargului câte o față umană fiecărei probleme. Cariera de vârf a fotojurnalistului a început odată cu această prezența în Afganistan, pe care a fotografiat-o “din casă”.

Documentarea acelor evenimente a fost recompensată cu medalia de aur Robert Capa a celui mai bun reportaj fotografic din străinătate, premiu dedicat doar fotografilor de excepție care au produs lucrări și cicluri fotografice de excepție în condiții de excepție.

De atunci, a documentat impactul războaielor asupra oamenilor din întreaga lume. De atunci, McCurry a fost pe șase continente și nenumărate țări pentru a crea imagini uimitoare, surprinzând în mod remarcabil esența naturii umane în cele mai diferite ipostaze. McCurry a fost fotograf în multe zone de conflict ale planetei, incluzând războiul dintre Iran și Irak, Beirut, Cambodgia, Filipine, Războiul din Golful Persic și, mai apoi, continuând cu documentarea războiului din Afghanistan. Munca lui surprinde conflicte, culturi pe cale de dispariție, tradiții străvechi, dar și cultură contemporană, păstrând încă elementul uman care a făcut din imaginea lui celebră a Fetei Afgane o imagine puternică. Lucrările lui Steve McCurry sunt adesea prezentate în revistele de pretutindeni, apărând frecvent în paginile revistei Național Geographic. Din 1986 este membru al celebrei agenții a fotografilor profesioniști Magnum Photos.

Publicarea fotografiei “Afghan Girl” („Fata Afgană”), care fusese inițial “doar” fotografia unei refugiate necunoscute, este unul dintre momentele cele mai cunoscute ale carierei lui Steve McCurry. Fotografiată în 1984 și publicată în 1985 ca fotografia copertei lunii iunie a revistei National Geographic, imaginea a devenit aproape imediat “cea mai recunoscută fotografie” din istoria prestigioasei reviste. Deși cei de la National Geographic aveau pregătită altă fotografie de copertă, deîndată ce au văzut-o pe aceasta au schimbat imediat planul editorial foto.

Sub același nume de “[The] Afghan Girl”, portretul acestei tinere de 12 – 13 ani a devenit prin publicarea sa pe broșurile, posterele și calendarele organizației Amnesty Internațional și mai recunoscută în întreagă lume. Identitatea “Afghan Girl” cu ochii de un albastru calcinat a rămas necunoscută pentru mai bine de 18 ani. Dar în 2002, Steve McCurry împreună cu o echipa a National Geographic au reușit să o localizeze pe fosta fată, devenită femeie, Sharbat Gula.

Acum, după aproape 30 de ani de la fotografiere, Steve McCurry declară pentru The Washington Post: “I knew I took a picture that was a powerful portrait, but things are flowing around you and everybody’s talking and there’s dust and noise and you’re not in a perfect situation. You just hope that you’re in focus and the moment was right, but you don’t really know until you get back and look at the film — which, in this case, was like two months later.“

Deși McCurry fotografiază atât clasic cât și digital, susține că este un adept al filmului. În 2009 compania Kodak a anunțat că va înceta producția legendarelor filme foto Kodachrome. După aproape 75 de ani de la punerea în vânzare a primei role de film Kodachrome, producția acestora nu mai era profitabilă. Într-o perioadă în care compania se confruntă cu probleme financiare din ce în ce mai mari, Kodak a decis oprirea liniei de producție Kodachrome, scriind o nouă pagină în istoria fotografiei. Pentu a marca acest eveniment, compania Kodak a livrat ultima rolă de film Kodachrome fotografului Steve McCurry. În urmă cu 25 de ani, McCurry realizase una din cele mai cunoscute fotografii din lume, portretul fetei afgane, tot pe suport argentic Kodachrome. Acum, ultima rola de film i-a revenit lui McCurry, National Geographic realizând un documentar despre ultimele 36 de cadre surprinse pe Kodachrome.

Ultimele fotografii pe Kodachrome le puteți vedea în galeria de pe site-ul lui Steve McCurry. Documentarul National Geographic îl puteți viziona aici.

Acum, Steve McCurry locuiește în New York City și oferă seminarii de sfârșit de săptămână fotografilor interesați în a avea lucrările comentate și criticate de el. În curând va lansa la editura Phaidon un album special, în care povestește secretele care se ascund în spatele celor mai celebre și mai frumoase treizeci de fotografii ale sale.

Înafara medaliei de aur Robert Capa, McCurry a fost recunoscut și cu alte prestigioase premii din industrie, precum National Press Photographers Award, dar și un lucru nemaiîntâlnit: patru premii întâi la concursul Word Press Photo.

Acestea sunt câteva dintre recunoașterile primite pentru capacitatea de a descrie viața între două extreme: una dată de frumusețea umană, sufletească în ansamblul ei și cealaltă în care obiectivul a căutat și găsit orori, dislocări geografice, religioase și politice, goniri sau persecutări.

„Most of my images are grounded in people. I look for the unguarded moment, the essential soul peeking out, experience etched on a person’s face. I try to convey what it is like to be that person, a person caught in a broader landscape, that you could call the human condition.” – Steve McCurry.

No Comments

Post A Comment