Timpul de expunere: ce este și cum funcționează? - Bogdan Dodan: Destination Wedding Photographer
5500
post-template-default,single,single-post,postid-5500,single-format-standard,bridge-core-2.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-21.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-6,elementor-page elementor-page-5500

Timpul de expunere: ce este și cum funcționează?

Într-un episod precedent, referitor la triunghiul de expunere, pe care îți recomand să-l citești înainte, am menționat că unul dintre cei trei parametri care determină situația dintr-o fotografie este timpul de expunere. Cu acea ocazie ai aflat că timpul de expunere indică amplitudinea intervalului de timp în care obturatorul rămâne deschis. Cu cât este mai lung intervalul de timp, cu atât este mai mare cantitatea de lumină care intră. În acest episod vei afla mai multe detalii cu privire la timpii de expunere și cum acesta afectează fotografiile noastre.

Ce este timpul de expunere?

Timpul de expunere este măsurat în secunde sau în fracțiuni de secundă (de exemplu, 4” sau 1/125s). Camerele DSLR digitale și chiar și cele mai avansate camere digitale compacte oferă posibilitatea, în modurile de fotografiere neautomate, de a seta timpul de expunere. Modelul aparatului foto determină timpul de expunere minim și maxim posibil. De exemplu, în Nikon D3000, timpul minim de expunere este egal cu 1/4000 de secundă, timpul maxim de expunere este egal cu 30 de secunde. Camerele de nivel superior pot avea intervale de timp de expunere mai extinse. Camerele DSLR arată, de asemenea, timpul de expunere în interiorul vizorului. În acest caz, când timpul de expunere este egal cu o fracțiune de secundă, vizorul va afișa doar valoarea în numitor. Pe de altă parte, când timpul de expunere este egal cu o secundă sau mai mult, vizorul va afișa valoarea în secunde urmate de al doilea simbol („). De exemplu, un timp de expunere de 1/125s va fi indicat cu numărul 125, în timp ce un timp de expunere de șase secunde va fi indicat cu 6 „.

Ca și în cazul deschiderii diafragmei, există o scală a timpilor de expunere, împărțită în stop întregi și treimi de stop. Fiecare stop întreg este obținut prin împărțirea sau înmulțirea stopului precedent cu 2 și rotunjind la întreg. Valoarea de pornire este de 1 secundă. Prin urmare, un subset al scării ar putea fi 1/1000s 1/500s 1/250s 1/125s 1/60s 1/30s 1/15s 1/8s 1/4s 1/2s 1s 2s 4s… Din nou, așa cum am spus pentru diafragma, chiar și pentru timpul de expunere, camerele digitale sunt capabile să calculeze treimi de stop.

Așa cum ai văzut în postarea care vorbea despre diafragmă, chiar și pentru timpul de expunere putem spune că acesta nu contribuie doar la determinarea cantității corecte de lumină pe care o va atinge senzorul camerei. Poate avea un impact mare asupra esteticii fotografiei, chiar și timpul de expunere este un instrument artistic în mâinile fotografului. Din acest punct de vedere, ce considerente avem cu privire la timpul de expunere în raport cu efectul pe care dorim să-l obținem?

Timp de expunere scurt

În această categorie includem timpi de expunere de 1/1000 de secundă sau mai puțin. Aceste valori sunt necesare atunci când dorim să înghețăm acțiunea subiecților care se mișcă rapid. De exemplu, fotografiile din:

  • evenimente sportive,
  • copii care se joacă,
  • păsări zburătoare și insecte,
  • vegetația mișcată de vânt.

În aceste cazuri și în multe cazuri similare, este adesea necesar să recurgi la timpi de expunere chiar mult mai mici decât 1/1000s, deoarece subiecții din cadru pot fi foarte rapizi.
Cea mai mare problemă în utilizarea unor perioade de expunere atât de scurte este că cantitatea de lumină care ajunge la senzor este mult redusă. Prin urmare, dacă nu ești într-un loc foarte luminos, de exemplu la soare, poate deveni necesar să crești ISO și / sau diafragma. Un avantaj al timpilor de expunere atât de rapizi ar fi că este puțin probabil să faci fotografii mișcate.

Timpi lungi de expunere

În această categorie, putem include timpi de expunere care sunt sub treizeci de secunde, aproximativ. Primul lucru de care trebuie să ții cont, atunci când utilizezi timpi de expunere de acest tip este că va trebui să folosești un trepied, pentru a evita fotografiile mișcate.
Atunci când fotografiezi un subiect staționar, cum ar fi o persoană, un peisaj sau natura moartă, utilizarea unui timp de expunere îndelungat poate să nu aibă efecte notabile (excluzând, evident, cantitatea mai mare de lumină dobândită de aparatul foto). Partea frumoasă apare atunci când fotografiem subiecte în mișcare.

Când folosim timpi lungi de expunere, sursele de lumină în mișcare devin dungi luminoase, persoanele care umblă devin „fantome” etc. Acest lucru se întâmplă deoarece, atât timp cât diafragma rămâne deschisă, senzorul continuă să înregistreze ceea ce vede. Deci, dacă un obiect se mișcă, senzorul va înregistra toate pozițiile în care îl „vede”. O utilizare înțeleaptă a timpilor lungi de expunere îți va permite să creezi fotografii cu impact.

Timpi de expunere foarte lungi

Cred că perioadele foarte lungi de expunere, cele care sunt în ordinea minutelor, merită o atenție specială. În special, acestea se aplică adesea fotografiilor de noapte. Folosind expuneri lungi de câteva minute este posibil să obțineți fotografii foarte spectaculoase cu peisaje naturale, dar și cu luminile orașului noaptea. Pentru acest tip de fotografie, însă, este necesară o atenție specială, despre care vom discuta în alt episod.

Timpii de expunere care nu se încadrează în niciuna dintre categoriile pe care le-am enumerat, sunt timpi generici care vor funcționa în cele mai uzuale situații și care probabil nu vor introduce efecte particulare în fotografiile noastre.

Ca întotdeauna, cu această postare am vrut să împărtășesc ceea ce consider din punctul meu de vedere că sunt lucruri importante de știut despre timpul de expunere, deși ar fi posibil să intru în detalii mult mai mari. Un exercițiu foarte distractiv de făcut este să te echipezi cu un trepied, să ajungi într-un loc în care poți găsi multe obiecte în mișcare și să te joci cu timpul de expunere mai mult sau mai puțin lung pentru a „vedea efectul pe care îl face”.

Ca să rămâi la curent cu ultimele articole pe care le voi posta, urmărește-mă pe pagina de facebook sau instagram.

Dacă ai sfaturi pe care dorești să le adăugi pentru a îmbunătăți acest articol, sunt binevenite!

Informațiile ți-au fost de folos? Te rog dă un share, să afle și alți pasionați de fotografie.

Sunt curios dacă ai alte neclarități și aștept întrebările tale!

Pe curând!

PS. Dacă te interesează când voi face următoarea grupă pentru cursul experiențial te poți înscrie acum pe Lista de așteptare și te voi anunța când va începe!

No Comments

Post A Comment