Fotografia de stradă și surprinderea spiritului vremurilor - Bogdan Dodan: Destination Wedding Photographer
5087
post-template-default,single,single-post,postid-5087,single-format-standard,bridge-core-2.3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-21.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-6,elementor-page elementor-page-5087

Fotografia de stradă și surprinderea spiritului vremurilor

În acest articol vreau să îți vorbesc despre un gen fotografic pe care îl admir foarte mult: street photography.

„Fotografia de stradă” există probabil de când aparatele au devenit portabile și au permis expuneri scurte.

În ultimii ani, fotografia de stradă a cunoscut un adevărat boom al entuziaștilor, până când a devenit aproape o modă. Dar este cu adevărat toată, fotografie de stradă?

Astăzi oricine iese să facă fotografii pe stradă se numește fotograf de stradă. În realitate, definiția este mai complexă decât atât și are multe nuanțe.

Așadar, în încercarea de a clarifica, în acest articol îți voi spune despre principalele caracteristici pe care trebuie să le definească fotografia de stradă..

În plus, îți voi oferi câteva nume de autori și site-uri din care să te inspri, astfel încât și tu să înțelegi mai bine acest gen fotografic.

Ce este fotografia de stradă?

Așa cum este cazul multor subiecte referitoare la fotografie, deoarece este o artă, nu este posibil să se dea o definiție precisă a ceea ce este fotografia de stradă. De fapt, nu este dificil să găsești participanți pe forumuri și grupuri de discuții care încercă să delimiteze acest gen fotografic.

Având în vedere că nu este necesar să identifici reguli precise pentru care te poți defini ca fotograf de stradă, pentru a înțelege despre ce vorbim este mai bine să identifici anumite puncte fixe. De fapt, dacă nu există o definiție precisă, există câteva elemente care disting imaginile pe care le poți cataloga în cadrul fotografiei de stradă.

În primul rând, fotografia de stradă se caracterizează printr-o spontaneitate puternică, în două moduri:

  • spontaneitatea subiectului, care nu este fotografiat într-un studio sau pus în poză, în general, nici nu este sfătuit să fie fotografiat și se va afla într-un mediu neconstruit, neplănuit
  • spontaneitatea fotografului, care trebuie să improvizeze, trebuie să profite de moment interpretând realitatea în schimbare pe care o creează în fața ochilor săi

A doua particularitate este cu siguranță prezența oamenilor în aproape fiecare fotografie. În general, fotografia de stradă documentează emoții, relații, evenimente zilnice în care ființele umane sunt protagoniști.

În al treilea rând, orașele sunt întotdeauna prezente în fotografia de stradă. Acestea nu sunt neapărat orașe mari, dar cu siguranță este mai ușor să găsești oportunități pentru fotografii bune de stradă în locuri aglomerate, atât de oameni cât și de lucruri.

Pe lângă oameni, orașele oferă fotografului de stradă trafic, panouri publicitare, vitrine, mii de activități diferite, lumini când se face seară. Toate aceste ingrediente, amestecate corespunzător, creează o multitudine de oportunități fotografice.

Din punctul meu de vedere există și un element puțin mai abstract și mai greu de măsurat, care este legat de greutatea puternică acordată în fotografia de stradă cu relațiile dintre elementele încadrate.

Relațiile dintre componentele unui cadru sunt fundamentale în orice gen fotografic. Cred însă că în fotografia de stradă aceștia joacă rolul protagoniștilor în multe cazuri.

Multe fotografii aparținând acestui gen se referă, de fapt, la relațiile dintre oameni, între oameni și lucruri din mediul urban, între formele evazive care sunt create ca urmare a mișcării eterne a orașului.

Evident, există exemple de fotografie de stradă care nu prezintă absolut aceste caracteristici. Ele servesc doar pentru a oferi orientări, așa cum se aplică multor reguli în fotografie.

Viziune și fotografia de stradă

Data viitoare când încerci să faci o fotografie de stradă, încearcă să faci acest lucru. Pune camera în jos și privește în jur un timp. Urmărește ce se întâmplă și lăsă momentele să se desfășoare în fața ochilor tăi.

Sună ușor, dar este de fapt ceva care merge împotriva instinctului tău natural de a pune mașina în fața ochilor de fiecare dată când vezi ceva vag interesant. Acest lucru este valabil mai ales în cazul fotografiilor digitale.

Aparatul de fotografiat este un instrument, dar uneori îți poate sta în cale

Uneori este mai ușor să te ascunzi în spatele aparatului și acest lucru poate deveni o cârjă pentru a te sprijini. Este atât de ușor să întorci procesul și să începi să fotografiezi în mod repetat, încercând să surprinzi tot ce este în jurul tău. Dar între timp, graba te face să ratezi cele mai importante momente. Așa că relaxează-te și fii atent la ce se întâmplă în scena respectivă, eventual vei anticipa momentul și vei reuși să ai o fotografie reușită.

O mare parte din munca care duce la realizarea unei fotografii bune are loc înainte de a ridica aparatul și mai târziu, când lucrezi la ea. Înainte de a surprinde o imagine, trebuie să încerci să vezi  fotografia sau potențialul acesteia prin ochii tăi.

Secretul constă în a face un pas înapoi, încetinirea și analizarea zonei până când poți vedea ceva. În acel moment poți profita de acel moment. Adesea, a vedea ceva nu este suficient și trebuie să aștepți până când situația s-a dezvoltat suficient.

Întreabă-te mereu, poate fi mai bine?

A fi proactiv este mai bine decât a fi reactiv. Poți vedea potențialul unui moment înainte de a se întâmpla. Evident, există imagini grozave care ies în evidență imediat, în acest caz, trebuie să le fotografiezi cât mai repede posibil, dar acest lucru poate fi doar o fracțiune de timp.

O sugestie importantă este să încerci să observi oamenii sau subiectul de departe, mai ales dacă se  află în mulțime. Analizează zonă și privește fiecare persoană cu atenție.

Dacă poți observa persoanele la 2,5 sau 3 metri de tine, atunci vei avea cel mai bun rezultat. Câteva dintre cele mai frumoase fotografii sunt obținute în acest fel, dar dacă te concentrezi asupra oamenilor care vin către tine, să zicem de la o distanță de 8 metri, atunci poți avea mai multe posibilități pentru a suprinde o fotografie bună?

Aparatul foto este doar un instrument care capturează ceea ce văd ochii. Cu cât ochii tăi vor putea vedea mai mult, cu atât fotografiile tale vor fi mai bune.

Meritul fotografiei de stradă

După mine, fotografiile de stradă cele mai reușite au întotdeauna un efect magnetic, au puterea de a-ți capta atenția și de te ține focusat pe ele. Dar ce face atât de eficientă o fotografie aparținând acestui gen?

În primul rând, descriu secțiuni din viața de zi cu zi, se caracterizează printr-un realism puternic. Dar acestea nu sunt imagini care spionează viața cuiva, chestii pentru paparazzi, acestea sunt fresce care descriu vremurile în care trăim, ființa umană în general. Într-adevăr, fotografia de stradă are multe puncte în comun cu fotografia de reportaj, fotojurnalistică, preferata mea.

În al doilea rând, momentele imortalizate în fotografia de stradă sunt irepetabile, mai mult decât în ​​alte genuri. Fiecare fotografie, cu excepția, poate, a studioului, stabilește o scenă care nu se va repeta niciodată identic.

Cu toate acestea, atunci când este vorba de fotografii făcute pe strada, oricărui subiect, variabilele implicate sunt multe și, prin urmare, aceste variabile creează o imagine frumoasă este și momentul este mai prețios.

Fără îndoială, un punct forte puternic incontestabil sunt oamenii. Figura umană din interiorul unei fotografii constituie întotdeauna un punct de interes inevitabil. Rolul central pe care oamenii îl joacă în fotografia de stradă este, prin urmare, o armă secretă pentru o fotografie reușită.

În cele din urmă, improvizația, proximitatea caracteristică a fotografiei de stradă determină observatorul să se simtă parte din acțiunea sau situația fotografiată. De fapt, marea majoritate a fotografilor de stradă recomandă utilizarea distanțelor focale scurte și cu unghi larg.

În acest fel, fotograful este obligat să se apropie de subiecți, să le ofere relevanța corectă în cadru și, prin urmare, este obligat să se cufunde și în scena pe care o captează.

Dificultățile pe care le întâmpină fotograful de stradă

Într-adevăr, fotografia de stradă prezintă unele dificultăți, unele obstacole care nu au legătură cu alte genuri fotografice.

Un fotograf de stradă bun trebuie în primul rând să poată surprinde momentul: un gest, o mișcare, interacțiunea dintre forme, o variație de lumină. Prin urmare, ochiul său trebuie să fie antrenat și mintea lui trebuie să fie reactivă.

Aceasta înseamnă că trebuie să rătăcești cu aparatul foto pornit, gata să fotografiezi, să cercetezi tot ceea ce te înconjoară și să identifii cele mai bune oportunități foto din zbor.

Viteza de acțiune necesară și viteza cu care se mișcă subiecții fac ca timpul de expunere scurt să fie indispensabil.

În funcție de ora din zi și de vreme, este posibil ca lumina disponibilă să nu fie suficientă pentru a garanta fotografiile expuse corect cu un timp de expunere destul de scurt (probabil nu mai lent de 1/125 de secundă).

În funcție de camera pe care o utilizezi, aceasta ar putea fi o problemă, deoarece te poate obliga să ridici ISO-ul și, prin urmare, să creșteți zgomotul fotografiei.

O altă dificultate pe care o poți întâmpina, probabil cea principală, este legată de fotografierea oamenilor. Gândul de a îndrepta lentila către un străin și de a o fotografia, fără avertisment, pote fi un mare element de descurajare.

În schimb, fotografii de stradă experimentați îți vor spune întotdeauna cât de mulți oameni nu sunt deranjeați atunci când sunt fotografiați, unii chiar apreciază. Desigur, cel mai bine este să evitați să deranjezi pe cineva care este în mod evident ocupat cu ceva important sau nervos, cu vreo problemă.

Există, de asemenea, cei care recomandă să soliciți permisiunea înainte de a fotografia. Totuși, acest lucru face ca fotografia să piardă din farmecul imediat și prin urmare, distorsionează puțin realitatea momentului surprins. Fără îndoială, indiferent dacă ceri permisiunea sau nu, este bine să fii mereu disponibili pentru a șterge fotografia dacă ți se cere, dar mai ales să mulțumești celor care au fost drep model improvizat și involuntar.

Chiar și lumina ar putea să nu ajute. În primul rând, deoarece fotografia de stradă este în general realizată în aer liber și, prin urmare, te afli la mila anotimpurilor, a vremii, a orei din zi.

În al doilea rând, pentru că te deplasezi prin oraș, poți găsi elemente care produc umbre neplăcute sau care obstrucționează sau transformă lumina într-un mod care nu îți va fi pe plac.

În cele din urmă, poți găsi momentul și subiectul potrivit, compoziția perfectă, dar dacă lumina este inutilizabilă cel mai probabil îl vei pierde neavând timp să schimbi setările sau poziția.

Ca ultim obstacol, dacă vrei să faci fotografie de stradă, trebuie să uiți 90% din echipamentele tale prețioase. Majoritatea fotografilor de stradă folosesc camere mici, care nu sunt foarte vizibile și cu distanțe focale scurte și fixe. Deci, aparatul tău reflex și toate lentilele prețioase plus diversele accesorii, nu sunt recomandate.

O listă a marilor fotografi de stradă

După cum am scris mai sus, fotografia de stradă, deși poate nu la început au numit-o așa, s-a născut cu mult timp în urmă (în comparație cu etatea fotografiei în general). Prin urmare, există fotografi care și-au lăsat amprenta asupra acestui gen fotografic în urmă cu zeci de ani și alții care îl practică astăzi.

Observarea și studierea operei acestor autori este cu siguranță foarte importantă, aș spune indispensabilă, dacă dorești să practici serios fotografia de stradă.

Un nume mai presus de oricine pe care trebuie să îl știi este Henri Cartier-Bresson, care pe lângă faptul că este recunoscut ca unul dintre fondatorii fotografiei de stradă, este și unul dintre cei mai renumiți fotografi de până acum. Cartier-Bresson a inventat conceptul de „moment decisiv”, referindu-se la momentul potrivit pentru a fi surprins pentru a obține fotografia perfectă.

În fotografiile sale nu numai că găsești această abilitate de a înțelege momentul decisiv, ci și o utilizare superfină a compoziției, o cunoaștere a geometriilor din cadrul care provenea, datorate cunoștințelor sale artistice profunde. Materialul pe care îl poți găsi despre el, chiar și online, este infinit, așa că nu ai nici o scuză pentru a nu-l cunoaște.

În cele din urmă, pe http://www.street-photographers.com vei găsi o vitrină cu fotografii de stradă pe care o poți răsfoi. Acolo sunt numeroși autori și te poți inspira din cei pe care îi simți cel mai aproape de personalitatea sau stiul tău.

Sper că a fost pe înțelesul tău acest material și dacă ai neclarități, așa cum te-am obișnuit, nu ezita să îmi scrii!

Pe curând!

No Comments

Post A Comment